Főoldal > Oktatás > Alapképzés > Kompetenciák

Az EFOP Pályázat lehetőséget és anyagi támogatást biztosított teljes tantervi struktúránk kompetencia-alapú átalakításra. Ennek során a 2020-as tantervben az egyes tanegységekhez a hozzájuk leginkább illő kompetenciákat, illetve azok fejlesztését rendeltük. A Pályázat feltételeinek megfelelően az adott kompetenciákat évfolyamonként bemeneti és kimeneti tesztekkel mérjük majd.

Egyedi sajátosság, hogy a Főiskola képzése a hallgatók nagy többsége esetében önmagában jelenti olyan plusz kompetenciák, ismeretek (különösen: önfegyelem, érzelmi intelligencia, tolerancia, együttműködési készség, koncentráció, tudatosság) elsajátításának lehetőségét, amelyek révén hallgatóink a munkájukban még értékesebbé és elismertebbé válhatnak.

Érvényes: 2025. szeptember 1-től

A buddhista tanító

  • Átfogó ismeretekkel rendelkezik a buddhista filozófiáról, vallástörténetről, a különböző buddhista hagyományokról és tanításokról, valamint a buddhista gyakorlatok céljáról és módszertanáról.
  • Rendelkezik a buddhizmus szakkifejezéseinek ismeretével a hagyományos buddhista kanonikus nyelveken (páli, tibeti).
  • Elsajátítja a buddhizmushoz kapcsolódó szakrális nyelvek (páli, tibeti) alapjait és szakterülete ismeretszerzési és probléma-megoldási módszereit (vallás- és filozófiatörténeti, egzegetikai, ill. meditációs megközelítések).
  • Ismereteket szerez a távol-keleti buddhista kultúrák, valamint az európai (ezen belül kifejezetten a magyar) kultúra, illetve az ezen kultúrákat meghatározó világvallások, szellemi és filozófiai irányzatok összehasonlító vizsgálata és megértése területén.
  • Megérti a buddhista tanítások történeti és társadalmi beágyazottságát, és képes azok interdiszciplináris értelmezésére.
  • Képes buddhista tanításokat vagy gyakorlatokat közvetíteni laikusok számára.
  • Alkalmas vallási és filozófiai szövegek értelmezésére vagy fordítására.
  • Képes nyilvános előadások tartására.
  • Megérti és hatékonyan használja a buddhizmus szakirodalmát.
  • Képes a szentiratok eredeti nyelven való tanulmányozására (páli és tibeti nyelvi specializáció).
  • Képes a filozófia- és vallástörténeti fogalmak, jelenségek megértésére, értelmezésére (vallás- és filozófiatörténet specializáció).
  • Képes a buddhista meditáció meghatározó irányzatainak elmélyült gyakorlására, más szakterületekhez való kapcsolódásának megértésére (buddhista meditáció specializáció).
  • Rendelkezik a hatékony információkeresés és -feldolgozás ismereteivel a szakterülete vonatkozásában.
  • Rendelkezik a buddhizmus tudományterületén legfontosabb szövegtípusok (tanítóbeszédek, ismeretterjesztő cikkek, tudományos tanulmányok) alkotásához, valamint szakmai prezentációk illusztrálásához szükséges digitális kompetenciákkal.
  • Alkalmas arra, hogy a buddhizmus sajátos fogalomrendszerét az európai vallások, tudományágak kontextusában is értelmezze.
  • Képes az egész életen át tartó tanulásra, megtervezi és megszervezi saját önálló képzését, ahhoz a folyamatosan változó, hozzáférhető források legszélesebb körét használja.
  • A Buddha-Dharma (Tan) három attitűdjével (bölcsesség, erény, elmélyedés) fordul kora társadalmához, erkölcsi, szellemi és történelmi jelenségeihez, problémáihoz, kihívásaihoz, valamint a hétköznapi emberi konfliktusok megoldásához.
  • Törekszik önmaga megismerésére, önismerete elmélyítésére.
  • Nyitott a buddhizmus átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működése alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására, a szakterületén zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére, elfogadására, hiteles közvetítésére.
  • Törekszik arra, hogy a problémákat önállóan – vagy ha erre képességei és ismeretei nem elégségesek – másokkal együttműködésben oldja meg.
  • Folyamatos személyes tanulását a közjó szolgálatában értelmezi.
  • Nyitott az interkulturális párbeszédre.
  • A buddhizmus hagyományos gyakorlatainak (meditáció, jóga, csikung) ismeretében a hétköznapokban is megvalósítja az egészségmegőrző szemléletet és életvitelt.
  • Szolgálatkészség, türelem, együttérzés és hitelesség jellemzi.
  • Nyitott közösségben tevékenykedni, segítő szolgálatot végezni.
  • Képes önállóan döntéseket hozni.
  • Felelősen viszonyul a buddhista tanok közvetítéséhez, valamint a vallási és közösségi szolgálatok ellátásához.
  • Életét a buddhizmus etikája és szellemi attitűdjei szerint vezeti, s ebben másoknak is példátmutat.
  • Erkölcsi és szakmai integritás jellemzi, tevékenységeiben követi a buddhizmus etikai normáit.
  • Meditációs gyakorlata révén képes a tanultak átható megértésére és közvetlen megtapasztalására, aminek révén nyitottsággal és segítőkészséggel fordul mások felé.
  • Szerepet vállal közösségek tevékenységében, tanácsadásban, spirituális gondozásban.
Megszakítás