Főoldal > Dokumentumok > Küldetésnyilatkozat

A TKBF küldetése és céljai

A Tan Kapuja Buddhista Főiskola küldetése a buddhista tanítások korszerű és hiteles oktatása, tudományos igényű kutatása, valamint a buddhista közösségek támogatása és fejlesztése. Intézményünk szellemi és közösségi térként szolgál, ahol a buddhizmus élő hagyománya párbeszédet folytat a jelen kor társadalmi és egzisztenciális kérdéseivel.

Célunk, hogy a buddhista világnézet együttérző, tudatos és demokratikus ember- és társadalomszemléletét hitelesen képviseljük a magyarországi és európai nyilvánosságban. Felfogásunk egyrészt alternatívát, ugyanakkor együttműködést kínál más vallási hagyományok követői, esetleg konkrét vallási formához nem kötődők számára, hozzájárulva ezzel egy sokszínű, nyitott és együttműködő társadalom formálásához.

A Tan Kapuja Buddhista Főiskola víziója, hogy a buddhizmus európai jelenlétének meghatározó felsőoktatási intézményeként hazai és nemzetközi szinten is elismert, kiváló szellemi műhellyé váljon. Olyan példaértékű képzést kívánunk megvalósítani, amely a buddhista vallási hivatások és a buddhista világnézethez kapcsolódó szakmai pályák számára biztosít mély, hiteles és alkalmazható tudást.

A Tan Kapuja Buddhista Főiskola feladata, hogy a hazai és nemzetközi buddhista képzések területén meghatározó szerepet vállaljon. Ezt a feladatot a buddhista hagyományok mélyreható kutatásával, a kortárs vallási közösségi gyakorlatok értelmezésével, valamint többrétű – akadémiai és missziós szemléletű – tudományosság közvetítésével valósítja meg. Képzéseink a transzformatív, kimenetközpontú tanulásra épülnek, és céljuk, hogy felkészítsék a hallgatókat a buddhista vallási hivatások gyakorlására. Emellett aktívan hozzájárulunk a különböző szintű buddhista közösségek spirituális szolgáltatásainak fejlesztéséhez is – összhangban a jelen társadalmi és kulturális igényeivel.

A Tan Kapuja Buddhista Főiskola egyetemfilozófiája a 21. század komplex kihívásaira – a tudásalapú társadalom, az érzelmi és viselkedési minták, a morál és egészség, valamint a fogyasztói kultúra és a környezetvédelem által felvetett problémákra – a buddhista gyakorlás három pillérén keresztül ad választ:

  • szíla-szikkhá – az etikus életvitel és közösségi együttélés alapelvei,
  • szamádhi-szikkhá – a tudatosság, figyelem és belső stabilitás fejlesztése,
  • pannyá-szikkhá – a bölcsesség, megértés és belátás kibontakoztatása.

Ez a filozófia az emberi fejlődés és belső átalakulás lehetőségét nemcsak az egyén, hanem a család, a közösség, a szervezetek és a társadalom szintjén is érvényesíti. A cél egy olyan fenntartható életmód kialakítása, amely összhangban van az akadémiai közösség belső értékeivel és ökológiai környezetével.

A Tan Kapuja Buddhista Főiskola alapértékei a Buddha tanításának hiteles átadása, a felébredés belső útjának támogatása és a tanítói–tanítványi közösség. Oktatási szemléletünk a személyes tapasztalaton alapuló tudásra, az önálló gondolkodásra és az élő tanítás gyakorlati megvalósítására épül. A tanulás nálunk nem pusztán ismeretszerzés, hanem integratív folyamat, amely során a hallgatók tudatosítják önmaguk, mások és a környezetük kölcsönös összefüggéseit. Nyitottak vagyunk a buddhista hagyományok sokfélesége, az új spirituális utak, valamint más vallások és világnézetek felé is. Meggyőződésünk, hogy a vallások közös célja az emberi szenvedés enyhítése – ezt szolgálja a Főiskola minden tevékenysége.

A Tan Kapuja Buddhista Főiskola etikai alapelveit a buddhista erkölcs (szíla) határozza meg, amely nemcsak az egyéni életvitelben, hanem a közösségi, szervezeti és gazdasági döntéshozatalban is érvényesül. E szemlélet kiindulópontja a belső erkölcsi érzékenység, amely a helyes cselekvés alapját képezi. A Buddha tanítása szerint minden ember szabad akarattal rendelkezik: képes az etikus gondolkodásra, beszédre és cselekvésre. Törekszik lemondani a káros szándékokról, jót cselekedni, és megtisztítani az elméjét. A Főiskola ezen erkölcsi elvek mentén neveli hallgatóit a tudatos, felelős életvitelre – legyen szó tanulásról, szakmai hivatásról vagy közösségi részvételről. Etikai filozófiánk alapelvei: együttérzés minden élőlény iránt, az emberi méltóság tisztelete, valamint az önzetlenség és gondoskodás ereje. Ezen értékek megélése egy kölcsönösen támogató, harmonikus társadalom alapja lehet.

A Tan Kapuja Buddhista Főiskola minőségfilozófiája holisztikus szemléleten alapul. Középpontjában a transzformatív buddhista út – a Négy Nemes Igazság és a Nemes Nyolcrétű Ösvény – áll, amely az emberi fejlődést, a szenvedéstől való megszabadulást és a tudatos életminőség elérését tűzi ki célul. E filozófia szervesen ötvözi:

  • az ázsiai AQN (Asian Quality Network) szemléletét az emberi élet minőségéről,
  • az EFQM (European Foundation for Quality Management) modelljeinek a stratégiai és változásmenedzsmentre, a fenntartható fejlődésre és az érdekeltek részvételére alapozó elveit, szempontjait,
  • a MAB (Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság) ESG (European Standards and Guidelines) alapú, többszintű minőségügyi nézőpontjait.

A Főiskola minőségfejlesztési törekvései illeszkednek az ESG európai felsőoktatási normarendszeréhez, és hozzájárulnak az európai társadalmi minőség erősítéséhez. Ez különösen fontos a városi és vidéki buddhista közösségekkel való együttműködés, illetve azok társadalmi hatásának támogatása szempontjából.

Budapest, 2025.05.29.

Megszakítás